perjantai 5. heinäkuuta 2013

"Siis mitä sä teet työkses?"

Mitä mä taas teenkään töissä? Tai unelma-ammatissani? Peligraffaa. Eli kuvia, animaatioita ja muuta visuaalista, jota voidaan käyttää peleissä. Haluan tehdä grafiikkaa, joiden ansiosta peliä on hauska pelata!

Mutta peligrafiikkaa on niin montaa erilaista.. Millaista mä sitten teen?

Battlefield Bad Company.

Ei, en ihan tällaista. Kun puhutaan peleistä, ensimmäisenä voi tulla mieleen upeat 3D-ympäristöt, aidontuntuiset henkilöhahmot, playstationit, xboxit ja tietokoneet. Kaikki pelit eivät ole ihan tätä.

Pelaaminen on muuttunut aika paljon kasuaalimmaksi ja saanut ympärilleen suuremman yleisön muun muassa sosiaalisen median, kuten Facebookin kautta. Jos löydät hyvän pelin, mikset kertoisi kaverille? Peleissä on myös toimintoja, jotka lisäävät tarvetta kertoa pelistä kavereille. Elämiä on vain 5 ja kun ne loppuvat, ystävät voivat lähettää lisää!

Useat pelit ovat nykyään paljon helpompia lähestyä; ne eivät ole liian taitoa vaativia ja ne näyttävät vähemmän vakavilta. Ne voivat miellyttää sekä nuorempaa, että vanhempaa yleisöä, joten niiden kohdeyleisönä ovat muutkin kuin 12h päivässä pelaavat hardcore-gamerit. 

Cut the Rope.

Pelejä on helpompi pelata, kun ne kulkevat taskussa mukana joka paikkaan. Useimmilla on nykyään kosketusnäytöllinen puhelin, joilla peleihin pääsee käsiksi. Lisäksi suuntana on F2P eli free to play -pelit, joista ei siis nimensä mukaisesti tarvitse maksaa pelatakseen. Jotta pelit tuottaisivat, on niissä pelin sisäisiä ostomahdollisuuksia, joilla pääsee pelissä nopeammin eteenpäin. Hyvä mobiilipeli tarjoaa mahdollisuuden pelaajalle, joka ei halua maksaa, mutta houkuttelee osan pelaajista ostamaan pelaamista helpottavia tai hauskemmaksi tekeviä asioita.

Itse haluan tehdä mobiilipelejä. Musta ei ole vielä tuottamaan super 3D-huippugrafiikkaa. Enkä välttämättä sitä haluakaan. Mun tyylini on muutenkin vähän enemmän sarjakuvamainen ja ilmeikäs. En ehkä nauttisi yhtä paljon työstäni, ellen pääsisi tekemään hauskoja hahmoja, värikkäitä taustoja ja sopivasti liioiteltuja animaatioita.
Princess Pauline, pelimme hahmo.

Tällä viikolla meillä on töissä pidetty game jamit. Otettiin pari päivää vapaata normaalista työstä ja kehitettiin tiimeissä uusia pelejä, ideoista asti mahdollisimman viimeistellyksi peleiksi. Mä olin meidän tiimin ainoa graafikko, eli tein kaiken mitä ruudussa näkyy.

Olin aluksi hyvin epäilevä omien kykyjeni suhteen. En oikein luottanut siihen, että saisin mitään fiksun näköistä aikaan. Olen kuitenkin vain harjoittelija, taidoissa on vielä paljon kehitettävää. Mietin, että mitenköhän joku tiimi haluaisi mut tekemään tämän laatuista grafiikkaa, mitä mun kynästä tulee. Matkalla tuli paljon esteitä ja ensimmäinen päivä meni aikalailla pohtiessa, onko musta tähän, miksi kaikki näyttää näin huonolta ja saankohan mä näitä graffoja koskaan valmiiksi.

Pelin tarina.

Sain ystävältä hyvän vinkin: Älä huolehdi, tee vaan parhaasi.

Siitä tavallaan kääntyi suunta oikeaan päin. En murehtinut miltä mikäkin näyttää, tein vain parhaani. Lopputulokseen olen oikeasti tyytyväinen! Tein parhaani ja me saatiin peli valmiiksi! Itse asiassa, kaikista game jam -peleistä jopa viimeistellyimmän näköiseksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti